Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Weecare/Hips bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

För att din beställning skall godkännas skall du vara minst 18 år. 
Weecare förbehåller sig för eventuella tryckfel. All bildinformation skall ses som illustrationer, och kan inte heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
Längst ner på denna sida hittar du en kort beskrivning på hur du handlar hos oss.

Pris

Varje vara anges med pris inklusive 25 % moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms. Frakt och betalningsätt kommer fram efter man tryckt på knapp "Visa kundvagn" eller "Gå till kassan".
Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Weecare inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

Fraktkostnad
Fast fraktkostnad upp till 5 kg. Kan förekomma tillfälliga olika fraktkostnader. Då finns info på startsidan.
Väger Ert köp mer än 5 kg kostar det ytterligare 49 kr vi skickar då det i ett ytterligare paket med hänsyn till klassning som farligt gods på litium batterier.
Ni betalar max 158 kr för en sändning.
0-5 kg inkl moms: 49 kr.
5-10 kg inkl moms:158 kr. OBS! Denna kostnad kan tillkomma först när beställningen packas.
10-20 kg Fraktfritt.

Leveranser – Leveranstid

Normalt skickas lagervaror dagen efter. I de flesta fall är leveransen framme inom 2-3 dagar. Till vissa orter kan det ta några dagar extra (exempelvis norr om Östersund och till Gotland).

Alla li-ion (Litium) batterier och övriga produkter skickas med Postens My Pack Collect. Kund hämtar paket hos sitt lokala postombud. Om du angett ditt mobilnummer vid beställningen får du automatiskt en avisering via SMS när ditt paket finns klart för avhämtning.

Vi använder Posten (PostNord) som fraktbolag och kan efter överlämnandet inte styra över leveransen. I de fall en vara måste beställas från leverantör är leveranstiden normalt ca 1-2 veckor. Skulle leveranstiden avvika från det normala så meddelar vi dig. Du har då givetvis rätt att avstå alternativt ändra din beställning.

Reservation mot slutförsäljning

Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av artiklarna du beställt vara slut i lager händer det att vi i stället levererar en likvärdig ersättningsartikel. Om du inte skulle vara nöjd med ersättningsartikeln har du full returrätt och får pengarna tillbaka för artikeln och returfrakten. 


Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager. Om en artikel restnoterats av oss har du rätt att avbeställa artikeln.  

Transportrisken

Vi står för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Ej utlösta order

Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 150 kr för våra kostnader.

Betalningsalternativ
Avgifter

Weecare redovisar priser inklusive moms. Avgift för frakt och eventuellt postförskott tillkommer. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer vid beställning inom Sverige.

Återbetalningar

En eventuell återbetalning görs till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto. Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från att vi har mottagit vara/varor och godkänt din retur.

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ

Weecare reserverar sig mot att alltid ha senaste, kompletta betalningsvillkoren i vår webbutik utan hänvisar till Hips.com hemsida för aktuella villkor. https://hips.com/se/consumer_terms

Faktura via Hips

Vi erbjuder fakturabetalning som ger er möjlighet att betala när du fått hem era varor. Vid betalning med faktura gäller Hips vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning.
Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift.
Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta.
Det kostar inget att använda Hips Checkout.
Fakturan skickas till den e-postadress du anger vid köptillfället och förfaller inom 14 dagar. Fakturor ska betalas inom 14 dagar räknat från dag som beställningen skickas från vårt lager. Fakturan dateras och skickas med e-post och ska betalas via bankgiro. Vi tar ingen (0 kr) i fakturaavgift.

Kort

Kortbetalning kan ske med kredit- och betalkort.
Vi erbjuder våra kunder kortbetalning och genom följande betalningssätt: Visa, Mastercard, Faktura och Swish.
Vi samarbetar med Hips AB för att säkerställa säkra och enkla betalningar.
All information rörande din betalning krypteras med SSL vilket innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter, dessa kan inte heller lagras av oss.
Vi tar inte ut några extraavgifter för kortbetalningar gjorda i vår webbutik.

Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund full returrätt inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Öppet köp förutsättning är att varan är i väsentligt oförändrat skick. För många av våra produkter (batterier) gäller även att förpackningen inte är bruten, eftersom batterierna då påbörjar sin livscykel. Laddarna får man försiktigt undersöka och prova. Weecare tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen.

Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och öppet köp. Vid retur måste faktura eller någon form av verifikation som styrker att du gjort köpet hos oss bifogas.
Kund åberopar sin Ångerrätt genom att maila till info@weecare.se och återanvänder originalförpackning med märkning farligt gods när vara returneras.

Weecare förbehåller sig rätten att i de fall returen inte är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Weecare kommer inte lösa ut paket mot postförskott.

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Weecare tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig ett års garanti .

Weecare besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. 
Vid giltigt returärende betalar Weecare returfrakten. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.

Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer. Mer information vid en tvist via denna länk: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home.chooseLanguage

Miljöansvar

Tänk på att använda batterier, elektronik skrot skall lämnas till särskilt angivna platser av din kommun.

Integritetspolicy och säkerhet personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala med faktura måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Weecare kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår Kundservice.

Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundservice.
Mer info om vår integritetspolicy och om cookies (kakor) se flik längst ner vår ”Integritetspolicy”

Garanti

Weecare säljer alla produkter med ett års garanti. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. Din faktura/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta följer med försändelsen eller från Klarna. Förvara detta väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt.

Övrigt om våra produkter

Samtliga våra produkter är avsedda för användning i Sverige om inget annat angetts. Om det krävs en manual för att använda produkten är den på svenska och ibland även på engelska.

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar

Skydd av personuppgifter (PUL)

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den felaktigt eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.
Mer info om vår integritetspolicy och om personuppgifter se flik längst ner vår ”Integritetspolicy”

Ursäktligt avtalsbrott (force majeure)

Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Exempel på, men inte begränsat till, sådana är: krigshandlingar, naturkatastrofer, strejk, trafikolyckor, väderlek och brand.

Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.

Weecare/Bockebo Light ansvarar inte för merkostnader till följd av försenad leverans. 

Praktisk info hur du handlar i webbutiken

Hitta den produkt du vill handla.
Klicka på ”Lägg i varukorgen/KÖP"

Då läggs det automatiskt 1 st av produkten i varukorgen.
Till vänster om knappen ”Lägg i varukorgen” kan du klicka + och öka antalet du vill beställa.
Du kan också minska antalet med -.
Därefter klickar du på ”Lägg i varukorgen” för att lägga till det antal du valt.

Vill du handla mer produkter, klicka dig fram mellan de olika produkterna och upprepa val av antal/produkt som det beskrivs för ”Lägg i varukorgen”.


När du handlat färdigt och samtidigt vill justera antal och val av produkter.

Längst upp till höger finns symbolen av en kundvagn. Håll musmarkören över kundvagnen.
Då ser du din kundvagn med de produkter du valt att handla.

Ångrar du köp av någon produkt eller antalet?
Tryck på ”Visa kundvagn
Tryck på X till höger om den produkt du ångrar köp av. Då tas den helt bort ur varukorgen.
Eller vill du ändra det antal du redan valt?
Då kan du istället öka eller minska antalet genom att trycka på -/+ under rubriken ”Antal
Välj det antal du vill ha istället.För att uppdatera det nya antalet, tryck på ”Uppdatera varukorgen
Nu kan du välja att handla vidare genom att trycka på knappen längst till vänster på sidan ”Fortsätt handla

När du handlat färdigt.

Tryck på knappen ”Gå till kassan

Alternativt kan du välja att betala med Swish.
Då ser du sammanställt alla produkter du valt att köpa och vad det kostar, inklusive fraktkostnaden.

Fyll i dina uppgifter i fälten. Din betalning sker genom Hips.


När det är ifyllt tryck på ”Fortsätt
Då kommer din adress fram och mobilnummer.
Stämmer något inte? Välj ”Ändra adress eller telefon
När ändring är färdig, tryck på ”Fortsätt
Välj sedan ”Slutför köp
Du får chansen att välja att få fakturan via Posten som kostar 5 kr extra.
Vill du ändra betalningssätt? Följ instruktioner som kommer fram.

Nu är din beställning slutförd och Weecare tar hand om din beställning och normalt skickas er beställning dagen efter.
När frakten är bokad får ni ett spårningsnummer antingen till er mobil som sms eller via mail.