Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Weecare/Klarna bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand.

För att din beställning skall godkännas skall du vara minst 18 år. 
Weecare förbehåller sig för eventuella tryckfel. All bildinformation skall ses som illustrationer, och kan inte heller garanteras återge varans exakta utseende och beskaffenhet.
Längst ner på denna sida hittar du en kort beskrivning på hur du handlar hos oss.

Pris

Varje vara anges med pris inklusive 25 % moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms. Frakt och betalningsätt kommer fram efter man tryckt på knapp "Visa kundvagn" eller "Gå till kassan".
Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Weecare inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.

Fraktkostnad. 
Fast fraktkostnad upp till 5 kg.
Väger Ert köp mer än 5 kg kostar det ytterligare 79 kr vi skickar då det i ett ytterligare paket med hänsyn till klassning som farligt gods på litium batterier.
Ni betalar max 158 kr för en sändning.
0-5 kg inkl moms: 79 kr.
5-10 kg inkl moms:158 kr. OBS! Denna kostnad kan tillkomma först när beställningen packas.
10-20 kg Fraktfritt.

Leveranser – Leveranstid

Normalt skickas lagervaror dagen efter. I de flesta fall är leveransen framme inom 2-3 dagar. Till vissa orter kan det ta några dagar extra (exempelvis norr om Östersund och till Gotland).

Alla li-ion (Litium) batterier och övriga produkter skickas med Postens My Pack Collect. Kund hämtar paket hos sitt lokala postombud. Om du angett ditt mobilnummer vid beställningen får du automatiskt en avisering via SMS när ditt paket finns klart för avhämtning.

Vi använder Posten (Post Nord) som fraktbolag och kan efter överlämnandet inte styra över leveransen. I de fall en vara måste beställas från leverantör är leveranstiden normalt ca 1-2 veckor. Skulle leveranstiden avvika från det normala så meddelar vi dig. Du har då givetvis rätt att avstå alternativt ändra din beställning.

Reservation mot slutförsäljning

Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av artiklarna du beställt vara slut i lager händer det att vi i stället levererar en likvärdig ersättningsartikel. Om du inte skulle vara nöjd med ersättningsartikeln har du full returrätt och får pengarna tillbaka för artikeln och returfrakten. 


Vi förbehåller oss rätten att restnotera eller annullera beställningar på varor som är slut i lager. Om en artikel restnoterats av oss har du rätt att avbeställa artikeln.  

Transportrisken

Vi står för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss.

Ej utlösta order

Löser du inte ut ditt paket är vi tvungna att debitera dig 150 kr för våra kostnader.

Betalningsalternativ
Avgifter

Weecare redovisar priser inklusive moms. Avgift för frakt och eventuellt postförskott tillkommer. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer vid beställning inom Sverige.

Återbetalningar

En eventuell återbetalning görs till ditt bankkonto, person- konto eller bankgirokonto. Återbetalningen sker inom 14 arbetsdagar från att vi har mottagit vara/varor och godkänt din retur.

Du kan välja mellan följande betalningsalternativ:
Weecare reserverar sig mot att alltid ha senaste, kompletta betalningsvillkoren i vår webbutik utan hänvisar till Klarnas hemsida för aktuella villkor. https://klarna.com/sv/villkor

Faktura via Klarna

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt helt utan avgift. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. Betalningsvillkor 14 dagar. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 24.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Mer information hittar du här https://online.klarna.com/pdf/account_terms_SE.pdf. Faktura/kvitto skickas normalt via e-post. Vill du erhålla detta via brev tillkommer en portokostnad om 5 kr.

Delbetalning via Klarna

I samarbete med Klarna kan vi erbjuda flera olika delbetalningsalternativ. Oavsett vilket alternativ du väljer samlas alla dina köp på en faktura som du sen betalar i slutet av månaden. 3 månader med 0 % ränta (uppläggningsavgift 95 kr). Aviavgift om 29 kr tillkommer.

Effektivränta vid köp om 10 000 kr med 0 % ränta i 12 månader är 14,30 %. Vid ansökan om delbetalning kommer en sedvanlig kreditprövning att göras vilket kan innebära att Klarna inhämtar en kreditupplysning. En kopia av upplysningen kommer i så fall att skickas till dig.

När du väljer delbetalning

  1. Efter att du har valt delbetalning i kassan görs en sekundsnabb upplysning. Detta för att godkänna ditt köp.
  2. Du får din beställning.
  3. En faktura skickas till dig i slutet av nästkommande månad.

Har du frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 10 vardagar mellan 08:30 – 20:00, samt helger mellan 10:00 – 17:00. 
Läs allmänna kontovillkor för delbetalning

Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här

Ej utlöst paket debiteras 150 kr

Alla falska beställningar polisanmäls och vi lämnar över all väsentlig information såsom IP-nummer mm.

Ångerrätt och öppet köp i 14 dagar.

Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund full returrätt inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Öppet köp förutsättning är att varan är i väsentligt oförändrat skick. För många av våra produkter (batterier) gäller även att förpackningen inte är bruten, eftersom batterierna då påbörjar sin livscykel. Laddarna får man försiktigt undersöka och prova. Weecare tillämpar Distans- och hemförsäljningslagen.

Du som kund står för returfrakten vid åberopande av Ångerrätt och öppet köp. Vid retur måste faktura eller någon form av verifikation som styrker att du gjort köpet hos oss bifogas.
Kund åberopar sin Ångerrätt genom att maila till info@weecare.se och återanvänder originalförpackning med märkning farligt gods när vara returneras.

Weecare förbehåller sig rätten att i de fall returen inte är komplett, debitera självkostnadspris för de saknade delarna. Weecare kommer inte lösa ut paket mot postförskott.

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Weecare tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt dessutom erbjuder vi dig ett års garanti .

Weecare besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet.

En produkt som vi har konstaterat att den är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut. 
Vid giltigt returärende betalar Weecare returfrakten. Om du beställt fler varor än den du returnerat betalar vi dock inte tillbaka hela fraktkostnaden.

Vid eventuell tvist följer vi ARN:s rekommendationer.

Miljöansvar

Tänk på att använda batterier, elektronik skrot skall lämnas till särskilt angivna platser av din kommun.

Integritetspolicy och säkerhet personuppgifter

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala med faktura måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Weecare kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med vår Kundservice.

Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall vår kundservice.
Mer info om vår integritetspolicy och om cookies (kakor) se flik längst ner vår ”Integritetspolicy”

Garanti

Weecare säljer alla produkter med ett års garanti. Produktgarantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantiperioden. Din faktura/garantibevis är för enkelhetens skull samma dokument. Detta följer med försändelsen eller från Klarna. Förvara detta väl då dokumentet krävs vid utnyttjande av garantin och reklamationsrätt.

Övrigt om våra produkter

Samtliga våra produkter är avsedda för användning i Sverige om inget annat angetts. Om det krävs en manual för att använda produkten är den på svenska och ibland även på engelska.

Leveransförsening

Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar

Skydd av personuppgifter (PUL)

I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den felaktigt eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.
Mer info om vår integritetspolicy och om personuppgifter se flik längst ner vår ”Integritetspolicy”

Ursäktligt avtalsbrott (force majeure)

Ett avtalsbrott är ursäktligt om avtalsenlig prestation hindrats av en omständighet som legat utanför parts kontroll och som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med eller tagit i beaktande vid tiden för avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Exempel på, men inte begränsat till, sådana är: krigshandlingar, naturkatastrofer, strejk, trafikolyckor, väderlek och brand.

Om hindret endast är tillfälligt, är avtalsbrottet ursäktligt under så lång tid som är rimlig med hänsyn till hindrets konsekvenser för partens möjligheter att prestera avtalsenligt.

Weecare/Bockebo Light ansvarar inte för merkostnader till följd av försenad leverans. 

Praktisk info hur du handlar i webbutiken

Hitta den produkt du vill handla.
Klicka på ”Lägg i varukorgen/KÖP"

Då läggs det automatiskt 1 st av produkten i varukorgen.
Till vänster om knappen ”Lägg i varukorgen” kan du klicka + och öka antalet du vill beställa.
Du kan också minska antalet med -.
Därefter klickar du på ”Lägg i varukorgen” för att lägga till det antal du valt.

Vill du handla mer produkter, klicka dig fram mellan de olika produkterna och upprepa val av antal/produkt som det beskrivs för ”Lägg i varukorgen”.


När du handlat färdigt och samtidigt vill justera antal och val av produkter.

Längst upp till höger finns symbolen av en kundvagn. Håll musmarkören över kundvagnen.
Då ser du din kundvagn med de produkter du valt att handla.

Ångrar du köp av någon produkt eller antalet?
Tryck på ”Visa kundvagn
Tryck på X till höger om den produkt du ångrar köp av. Då tas den helt bort ur varukorgen.
Eller vill du ändra det antal du redan valt?
Då kan du istället öka eller minska antalet genom att trycka på -/+ under rubriken ”Antal
Välj det antal du vill ha istället.För att uppdatera det nya antalet, tryck på ”Uppdatera varukorgen
Nu kan du välja att handla vidare genom att trycka på knappen längst till vänster på sidan ”Fortsätt handla

När du handlat färdigt.

Tryck på knappen ”Gå till kassan

Alternativt kan du välja att betala med Swish.
Då ser du sammanställt alla produkter du valt att köpa och vad det kostar, inklusive fraktkostnaden.

Fyll i dina uppgifter i fälten. Din betalning sker genom Klarna.


När det är ifyllt tryck på ”Fortsätt
Då kommer din adress fram och mobilnummer.
Stämmer något inte? Välj ”Ändra adress eller telefon
När ändring är färdig, tryck på ”Fortsätt
Välj sedan ”Slutför köp
Du får chansen att välja att få fakturan via Posten som kostar 5 kr extra.
Vill du ändra betalningssätt? Följ instruktioner som kommer fram.

Nu är din beställning slutförd och Weecare tar hand om din beställning och normalt skickas er beställning dagen efter.
När frakten är bokad får ni ett spårningsnummer antingen till er mobil som sms eller via mail.